Kardot rántanak a táncművészetért | Pécsi Balett: A három testőr
- Mohay Réka - bama.hu - 2024. október 4. -
Erotika, ármány és kalandok – Vastapssal fogadta a közönség A három testőr küzdelmét
Szeptember közepén debütált a Pécsi Balett új produkciója a Pécsi Nemzeti Színházban, amelyre most mi is ellátogattunk. A három testőr – avagy a királyné nyakéke azokat a színházbajárókat is meg kívánja szólítani, akik korábban ódzkodtak a táncművészettől.
Átlagos kedd este, A három testőr premierje után néhány héttel. A Pécsi Nemzeti Színház megtelt nézőkkel, a páholyokban és a földszinten sem találni szabad helyeket.
A táncosok heves vívó küzdelmekkel, akrobatikus forgatásokkal és erotikát sem mellőző jelenetekkel bilincselik le a nézők figyelmét.
Korábban a Pécsi Balett vezetősége is megfogalmazta, a produkció célja egyben az, hogy megcáfolják azt a vélekedést, miszerint a balett csupán rétegműfaj lenne. A bravúros emelések, a lendületes, filmszerű jelenetek és a minden érzékszervet lekötő vizualitás mind a show benyomását erősítik, de vajon mennyire tudják így megőrizni a történet mélységeit?
A három testőr eltérő hangsúlyokal dolgozik a karakterábrázolás terén.
A látványos akció és show-elemek olykor háttérbe szorítják a karakterek jellemrajzának kibontakozását és a szereplők közötti kapcsolatok mélyrehatóbb bemutatását.
A három testőr – Athos (Tuboly Szilárd), Porthos (Koncz Péter) és Aramis (Szabó Márton) –, valamint D’Artagnan (Matola Dávid) alakja kevésbé kidolgozott, Buckingham herceg (José Blasco Pastor) csábítása is viszonylag gyorsan eszkalálódik a királyné (Kócsy Mónika) esetében. Bár Buckingham és Milady (Karin Iwata) valamivel több figyelmet kap, ők is kissé stilizált karakterekként jelennek meg. Ennek ellenére a művészek hangulatteremtő tehetsége és szakmai készségeik segítenek áthidalni ezt az űrt.
Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy A három testőr kalandjairól készült népszerű filmek sem kifejezetten a karakterek mélyebb kibontakozására helyezik a hangsúlyt; a koreográfia némileg ezt a filmes megközelítést tükrözi, azonban a szereplők közötti kapcsolatok és személyiségjegyek feltárása némileg több figyelmet érdemelt volna.
Kivételt képez az egyházi rangjához minden szempontból méltatlan Richelieu bíboros (Balogh Csongor) karaktere. Ő már a mozdulataiban is elkülönül a többiektől, feszült, szögletes mozgásával hitelesen ábrázolja a belső vívódást és az erkölcsi meghasonulást, így az előadás egyik legemlékezetesebb szereplőjévé válik Ujvári Katalin, Molnár Zsolt és Vincze Balázs koreográfiájában. Ezt a közönség is megerősítette, Balogh Csongort a közönség a tapsrend során az egyik legélénkebb ovációval fogadta.
Szintén figyelemre méltó alakítást nyújt Kócsy Mónika, aki eleganciával és belső erővel formálja meg Anna királynét.
A látványvilág erősebbre sikerült a zenei alapnál
Riederauer Richárd zenéje helyenként kiválóan harmonizál a cselekménnyel, másutt azonban az elektronikus hangzásvilág túlzottan erőteljesen jelenik meg, néha már-már idegenként hat a kosztümös kaland történetéhez.
A díszlet (rakpArt galéria) és a jelmezek (Fekete Katalin) a Pécsi Balett produkcióitól megszokott színvonalat hozzák, a klasszikus jelmezek üde összhatást keltenek. A képkereteket idéző látványbeli megoldás váratlan és frappáns, további színt ad a produkciónak.
A három testőr, úgy tűnik, valódi sikerdarab lesz, s a táncosoknak sikerült megszólítaniuk a szélesebb közönséget. Ugyanakkor felmerülhet a kérdés: hol húzódik a határ a művészet és a show, a közönségsikerre törekvő produkciók és a szakmaiság között?
A három testőr kardot ránt a táncművészetért
A Pécsi Balett vezetői gyakran hangsúlyozzák, a balett és a tánc ma is rétegműfajként van számon tartva, amely ellen láthatóan küzdenek. Eddigi erőfeszítéseik sikeresnek tűnnek, ugyanakkor természetesen fontos, hogy a végeredmény ne essen túlzásokba sem. Ez a feladat nem más, mint egy kötéltánc, amellyel minden, nem kifejezetten tömegműfaj képviselőjének szembesülnie kell a mai rohanó, TikTok-videókon és bulváron nevelkedő világban.
Mindeddig azonban úgy tűnik, a Pécsi Balett e kötélen táncos könnyedséggel egyensúlyoz, eltalált arányokkal. A három testőr nem csak a királyné, a táncművészet becsületéért is vív.
Bízunk benne, hogy e könnyedséget az alkotók a jövőben is meg tudják őrizni, s be tudják bizonyítani, hogy a táncművészet értékgazdagsága széles közönségre hivatott. Ennek tanúja több száz néző, akik üdvrivalgással fogadták a produkciót, nem csak a premier estéjén, hanem egy átlagos kedd este is.
Fotó: Rajnai Richárd