Pécsi Nemzeti Színház

Megújuló Pécsi Balett

www.peh.hu

Visszahódítani a közönséget – ezt tartja legfőbb feladatának Vincze Balázs, a Pécsi Balett fél éve kinevezett igazgatója. A huszonkilenc esztendős vezető igyekszik a nagy múltú együttes művészi örökségének méltó folytatója lenni. Kilenc új táncossal bővült, immár húsztagú társulata élén azon dolgozik, hogy előadásaik a pécsi közönség érdeklődését is felkeltsék, s minden generációnak kínáljanak értékes produkciót.
 
– Szeretném az ínyenceknek szánt és külföldre is kiválóan utaztatható egyfelvonásosok mellé viszszahozni a pécsi színpadra a történetmesélős baletteket – nyilatkozta lapunknak Vincze Balázs. – Egyrészt, mert igényli a közönség, másrészt őszintén hiszek abban, hogy a színház nevelő, ízlésformáló feladatát a tematikus balettek által is híven teljesíti. Ezért az új évadban két, egész estés produkciónk lesz: 2005. november 25-én magyarországi bemutatóként tűzzük műsorra Jurányi Patrick koreográfiájával A Notre-Dame-i toronyőr című balettet a nagyszínházban, 2006. március 10-én pedig Rossini zenéjére Hamupipőke klasszikus története elevenedik meg modern feldolgozásban, Góbi Rita és Keveházi Gábor irányítása mellett, a Kamaraszínházban.
Vincze Balázs nagyon büszke arra, hogy a legrangosabb országos szaklapok foglalkoznak az itt folyó munkával, figyelnek a társulatra, értékelik, elemzik a teljesítményét. Elkészült egy promóciós anyag, amely jó ajánlólevél lehet a külföldi meghívásokhoz. Pillanatnyilag görög, francia, finn és amerikai vendégszereplés lehetősége csillant meg.

November végén lesz csak a bemutató, de már javában zajlanak A Notre-Dame-i toronyőr balett-termi próbái Jurányi Patrick vezetésével.
– Rendkívül nehéz Victor Hugo monumentális regényét a tánc nyelvére lefordítani – véli a fiatal koreográfus. – Nem is nagyon próbálkoztak vele eddig. Egyetlen marseille-i bemutatóról tudok, a 70-es évekből. Magyarországon a pécsi lesz az első balettszínpadi adaptációja.
– A regény a XV. századi Párizst idézi. Korhű vagy modernizált feldolgozásra számítsunk?
– A cselekmény napjainkban játszódik, de a Tresz Zsuzsa tervezte jelmezekben és díszletben is nagyon finom megoldások, stilizált jegyek, apró utalások révén tetten érhető lesz a regény kora. A kísérőzene is a modern hangzásvilágot képviseli, miközben harmóniákra épül, s így könnyen befogadható. Weisz Nándor, a Nemzeti Filharmonikusok muzsikusa komponálta, kifejezetten a Pécsi Balett felkérésére. A nagyközönségnek szánjuk az előadást, ezért is igyekeztünk a mai világhoz közelíteni a történet "tálalását".
Németh Ákos íróval közösen dolgoztuk ki a balettszüzsét, hisz a művet a maga teljességében lehetetlen lenne színpadra vinni. Az egész eszszenciáját kapjuk, két felvonásba sűrítve. A négy főszereplőre helyeztük a hangsúlyt, az ő érzelmi szálaikat és kapcsolódásaikat követjük nyomon a darabban.
– A ma emberének mit mond ez a történet?
– A szeretetigényünkről szól. Mindenki vágyik rá és keresi is a szeretetet, miközben felgyorsult világunkban egyre jobban elkopnak a kapcsolatok, kevés lehetőség adódik igazi, mély emberi viszonyulások kialakítására. A darab szereplői is a maguk módján próbálják megtalálni a vágyott kötődéseket, többnyire sikertelenül.
– Kiket láthatunk a főbb szerepekben?
– Azt, hogy melyik figurát ki formálhatja meg, már tudjuk, ám hogy hányadik szereposztásban, még nem dőlt el. Kemény munkával zajlik a versengés a balett-teremben. Esmeralda szerepét Kozár Eszter, Spala Korinna és Lázár Eszter tanulja, Quasimodoét Valkai Csaba, Szalka Krisztián, Oláh István és Verdes Norbert, Frolló esperesét Vincze Balázs, Dóri István és Barczi László, Phoebus íjászkapitányét Szalka Krisztián, Valkai Csaba és Gallai Zsolt. Nehéz ezeket a karaktereket mozgásban megfogalmazni, ráadásul nem elég a technikai tudás, komoly színészi feladat is egyben. De a táncosok rendkívül nyitottak, sok ötlettel állnak elő, jó hangulatban dolgozunk. Igazi csapatmunka ez.
– Világjáró koreográfusként a legkülönbözőbb, legújabb táncos irányzatokat is ismeri. Ezek felhasználhatók mostani munkájában?
– Sokféle irányzat épül a produkcióba, hisz meg kell felelni a történetnek, s hitelesen kell érzékeltetni például Quasimodo testi torzságát, Esmeralda szűzies lényét, vagy épp a reverenda mögötti hús-vér férfit. Nagy átalakulások, katarzisok útján kell végigvezetni a drámát. A különböző karakterek különböző mozgást követelnek, ráadásul a kettősök esetében az eltérő stílusjegyeket össze kell csiszolni egyfajta harmóniába. Tematikus balettet korábban sosem koreografáltam, így a pécsi felkérésre nem mondhattam nemet. Ez akkora kihívás, hogy úgy éreztem, bele kell vágnom, egyszerűen muszáj! Nem bántam meg, mert remek közegben dolgozhatok és a város megkapó varázsa is inspirál.


Pécsi Balett Nkft. | info@pecsibalett.hu | 7630 Pécs, Zsolnay Vilmos út 37.
Asz.: 25852103-2-02 | Cg.: 02-09-082787